آزمایش Coombs Wright تشخیص بیماری بروسلز یا تب مالت

Coombs Wright در آزمایش خون چیست؟ 

بیماری بروسلز یا تب مالت از بیماری‌های انسان و دائم است. عامل آن نوعی باکتری به نام بروسلا است. عوارض این بیماری شامل درد‌های استخوانی، مفصلی، تب، لرز، سر درد، ضعف، خستگی، تهوع، تعریق شبانه، از دست دادن اشتها و  اختلالات عصبی می‌شود. 
این بیماری از لحاظ بالینی به سه شکل حاد، تحت حاد و مزمن دیده می‌شود. از زمان کشف بروسلا‌ها به عنوان عامل بیماری تب مالت، هنوز هم روش کشت و روش‌های سرولوژی به عنوان روش‌های تشخیصی مهم به شمار می‌روند. تصویر کلینیکی غالبا گمراه کننده است و بیماری ممکن است به شکل عفونت‌های معده و روده، دستگاه تنفسی یا دستگاه عصبی بروز کند. تشخیص قطعی بیماری تب مالت با آزمایش خون انجام می‌شود. آزمایش برای یافتن آنتی بادی علیه بروسلا (تب مالت) است که مهمترین آنها عبارتند از: رایت، 2ME و coombs wright.
در آزمایش‌های اولیه در مرحله حاد بیماری، آنتی بادی ıgm در سرم بیمار بالا می‌رود و هفته سوم به حداکثر خود می‌رسد. در این آزمایش 2ME منفی، اما بقیه تست‌ها مثبت هستند و پس از گذشت ۴تا ۸ هفته بیماری به مرحله حاد خود می‌رسد. در این مرحله تیتر igG بیشترین مقدار را دارد و در صورت درمان مناسب مقدار آن کمتر می‌شود، اما تیتر igM امکان دارد تا دو سال دوام داشته باشد. 
در آزمایش‌های بعدی اگر کاهش تیتر آنتی بادی مشاهده شود، نشان از تاثیر مثبت درمان و فروکش کردن بیماری است. اگر درمان انجام نشود، بیماری وارد مرحله مزمن می‌شود. 
در مراحل مزمن بیماری بروسلوز نظر به این که مقدار igM کاهش می‌یابد و تیتر igG افزایش زیادی را نشان می‌دهد در نتیجه، این امکان وجود دارد که آزمایش coombs wright منفی نشان دهد. جواب منفی نباید پزشک را به اشتباه بیندازد بهتر است تست coombs wright دوباره تکرار شود.

آزمایش Coombs Wright چه زمانی انجام می‌شود؟

در بالا اشاره شد که این یک بیماری عفونی است و معمولا از طریق مصرف شیر و سایر فرآورده های لبنی از حیوان به انسان منتقل می‌شود. زمانی که پزشک به فاز مزمن بیماری بروسلوز یا تب مالت مشکوک شود، آزمایش coombs wright را درخواست می‌دهد. 
این آزمایش برای تشخیص آنتی بادی‌های ناقص در خون انجام می‌شود. 

تفسیر آزمایش Coombs Wright

امکان دارد تست رایت به علت حضور دسته‌ای از آنتی بادی‌ها به نام آنتی بادی ناقص، منفی گزارش شود. این آنتی بادی‌ها را آنتی بادی‌‌های گرم نیز می‌گویند. آنها اکثرا از کلاس ıgG و بعضا از کلاس ıgA هستند. این آنتی بادی‌های ناقص به علت کوچکی نمی‌توانند آگلوتیناسیون را ایجاد کنند و نیاز به نیروی کمکی دارند. 
یکی از این نیرو‌های کمکی سرم کومبس یا آنتی هیومن گلوبین است. سرم کومبس یک آنتی بادی، ضد آنتی بادی‌های انسانی است که به آنتی بادی‌های انسانی متصل می‌شود و به انجام آگلوتیناسون کمک می‌کند. به همین علت، اگر تست رایت منفی نشان دهد تست coombs wright را انجام می‌دهند و اگر این تست مثبت باشد فرد در مرحله مزمن بیماری است. در صورت حضور آنتی بادی‌های ضد بروسلا در سرم، این آنتی بادی‌ها با آنتی ژن رایت لوله‌ای تشکیل کمپلکس می‌دهند و آگلوتینه مشاهده می‌شود.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا