آزمایش تستوسترون آزاد – Free Testosterone

هدف از انجام این آزمایش چیست؟

آزمایش تستوسترون آزاد برای ارزیابی عملکرد هورمون‌های تولید شده در غدد جنسی مردان و زنان (بیضه و تخمدان) انجام می‌شود. با استفاده از این آزمایش سطوح غیرمعمول تستوسترون در مردان و زنان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این آزمایش در مردان برای کمک به تشخیص دلایل اختلال نعوظ یا ناباروی آن‌ها انجام می‌شود. انجام آزمایش تستوسترون آزاد در زنان با هدف بررسی دلایل بروز صفات ثانویه جنسی مردانه، ناباروری و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) انجام می‌شود. انجام این آزمایش در جهت تعیین هویت جنسی کودکانی که دستگاه تناسلی مبهم و نامشخصی دارند، نیز توصیه می‌گردد. با استفاده از نتایج آزمایش تستوسترون آزاد جنسیت نامشخص این کودکان معلوم می‌شود. به علاوه، انجام این آزمایش برای کودکانی که بلوغ جنسی آن‌ها دچار تاخیر شده یا زودتر از موقع اتفاق افتاده است، درخواست داده می‌شود

چه زمانی این تست درخواست می‌ شود؟

آزمایش تستوسترون آزاد در زمانی که یک مرد نمی‌تواند همسر خود را باردار کند و یا مشکل نعوظ پیدا کرده است، درخواست داده می‌شود. در پسرانی که زمان بلوغ جنسی آن‌ها به تاخیر افتاده و یا زودتر از موقع بوده است نیز این آزمایش توصیه می‌شود. درخواست آزمایش تستوسترون آزاد برای زنان، در هنگام مشاهده خصوصیات مردانه مانند بم و کلفت شدن صدا و زیاد شدن موهای زائد انجام می‌شود. همچنین در زمان مشاهده خونریزی‌های رحمی غیر طبیعی در زنانی که در دوران قاعدگی به سر نمی‌برند و یا دچار مشکلات بارداری نیستند، تست تستوسترون آزاد درخواست داده می‌شود.

چه نمونه های برای این تست گرفته میشود؟

نمونه خون از رگ بازو

شرایط لازم برای انجام آزمایش چیست؟

نیاز به آمادگی خاص و ناشتا بودن قبل از آزمایش نیست (پیشنهاد می‌شود نمونه‌گیری از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح و در حالت ناشتا انجام گیرد)

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا