آزمایشRF(Rheumatoid Factor)

وماتیسم مفصلی چیست؟

روماتیسم یا آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب مفاصل می‌شود، یعنی سیستم ایمنی بافت‌های خودی را نمی‌شناسد و به آن‌ها آسیب می‌رساند. مفاصل ساختارهایی هستند که حرکت را در جایی که دو استخوان از یکدیگر می‌آیند فراهم می‌کنند. به همین دلیل این بیماری باعث ایجاد مشکلات حرکتی و دردناکی مفاصل می‌شود. این مشکل می‌تواند همه مفاصل مثل کمر، زانو، انگشتان دست و انگشتان پا را درگیر کند. این بیماری غالبا در افراد بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سال ظهور می‌کند. با این حال همه سنین ممکن است دچار این عارضه شوند.

RF در آزمایش خون چیست؟

RF نام یک نوع پروتئین است که در شرایط خاصی توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شود. بافت‌های بدن توسط این پروتئین عامل خارجی و مزاحم را تشخیص داده و در نتیجه به آنها حمله می‌کنند. نقش بیولوژیکی این هورمون هنوز به طور کامل شناسایی نشده است. بررسی این پروتئین کمک فراوانی به تشخیص بیماری‌های التهابی و عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌نماید. انجام آزمایش RF و نتیجه آن در شناسایی بیماری‌های زمینه‌ای نیز نقش بسزایی دارد و در مورد شیوه درمان و همچنین پرهیزهای دارویی و خوراکی راهنمای بسیار خوبی محسوب می‌شود. 

آیا آزمایش RF همان آزمایش RF titer است؟ 

زمانی که عنوان Titer در کنار آزمایشی قرار می‌گیرد، یعنی این تست مربوط به سنجش کمی است. به طور کلی می‌توان گفت این نوع تست‌ها دقیق‌تر از انواع کیفی هستند. پزشکان در ابتدا برای ارزیابی وضعیت سلامتی بیمار، نوع کیفی آن را تجویز خواهند کرد و در ادامه به سراغ نوع کمی می‌روند.

چرا آزمایش RF توسط پزشک تجویز می‌شود؟

آزمایش RF اغلب برای کمک به تشخیص آرتریت روماتوئید و سایر اختلالات خود ایمنی استفاده می‌شود. آزمایش RF همچنین ممکن است برای درک میزان شدید روماتیسم مفصلی و اینکه آیا احتمال دارد اندام‌ها را تحت تاثیر قرار دهد استفاده شود. البته بهتر است بدانید که آزمایش RF به تنهایی در تشخیص روماتیسم مفصلی تجویر نمی‌شود و در کنار آن انجام برخی آزمایشات دیگر نیز ضروری است.

تفسیر آزمایش RF

برای تشخیص بیماری روماتیسم مفصلی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که شاید بتوان آزمایش RF را به عنوان مهمترین تست معرفی کرد. تفسیر دقیق و صحیح این آزمایش مستلزم آگاهی کامل به پرونده پزشکی بیمار و سوابق ابتلا به بیماری‌های دیگر و وضعیت سلامت خانوادگی افراد است که تمام این موارد از سوی پزشک معالج بررسی خواهد شد. 

اختلالات دیگری نیز باعث افزایش RF می‌شوند اما نباید برای تشخیص بیماری فقط به همین آزمایش اکتفا کرد. اختلالات زیر در همین دسته قرار می‌گیرند: 

  • آنفلوآنزا
  • هپاتیت
  • ایدز
  • سرطان خون
  • بیماری‌های مزمن کبد و ریه
  • عفونت‌های ویروسی و انگلی

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا