آزمایش CK MB‌

آزمایش CK MB‌ چیست؟

آزمایش CK MB به نام آزمایش کراتین کیناز نیز شناخته می‌شود. همانطور که در ابتدا‌ی مقاله گفته شد، برای تشخیص بیماری‌های قلبی از آن استفاده می‌کنند. نام دیگر این آزمایش CPK MB است و برای تشخیص انفارکتوس حاد قلب به کار می‌رود. کراتین کیناز آنزیمی است که در عضلات قلب وجود دارد و این آزمایش نیز برای اندازه‌گیری همین آنزیم صورت می‌گیرد. علاوه بر آنزیم کراتین کیناز، سطح پروتئین‌های تروپونین T-TnTو تروپونین Tnlخون نیز توسط این آزمایش اندازه‌‌گیری می‌شود. لازم به ذکر است که مقداری کمی از این آنزیم و پروتئین‌ها در خون هر فردی وجود دارد اما در صورت آسیب دیدن قلب، این آنزیم‌ها به مقدار بیشتری وارد خون شده و نشان دهنده‌ی آسیب جدی هستند.

شرایط انجام آزمایش CK MB

انجام این آزمایش نیاز به شرایط خاصی مانند ناشتا بودن بیمار ندارد، اما آنچه که مهم است این است که مصرف برخی از داروها و یا مواد مخدر حتی به میزان بسیار کم می‌تواند در نتیحه‌ی آزمایش تاثیر منفی بگذارد و به همین دلیل لازم است موارد مربوط به آن‌ها را پیش از آزمایش به پزشک معالج اطلاع دهید.
خونگیری به طور روتین از ورید بازویی گرفته خواهد شد. 

تفسیر آزمایش CK MB

آزمایش CK MB‌ اولین مسیری است که پزشک برای تشخیص سکته‌ی قلبی در بیمار تجویز می‌کند. اندازه‌گیری آنزیم‌ها و پروتئین‌هایی که پس از سکته‌ی قلبی وارد خون می‌شوند، این امکان را برای تشخیص راحت‌تر سکته‌ی قلبی ایجاد می‌کند. البته علاوه بر اینکه این آنزیم‌ها در قلب وجود دارند، در سایر بافت‌های بدن نیز یافت می‌شوند و ممکن است افزایش آن‌ها در خون به علت آسیب دیدگی سایر بافت‌ها نیز باشد.

برای مثال بالا بودن فشار خون ریوی و بروز بیماری‌های کلیه سبب می‌شوند تا نتیجه آزمایش CK MB بیش از حد نرمال باشد. برای تشخیص این موضوع نیز پزشک از طریق الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب)، و سایر معاینات فیزیکی پی به آسیب‌دیدگی هر کدام از بخش‌های بدن بیمار می‌برد. مقدار کراتین کیناز پس از سکته‌ی قلبی تا هشت ساعت به شدت در خون افزایش می‌یابد. این امر فرصت بررسی‌های بیشتر به پزشک را می‌دهد.

CK یا همان کراتین کیناز دارای سه ایزوفرم است که آنزیم CK MB نیز یکی از آنها است. دو آنزیم دیگر نیز شامل:

  • آنزیم CK-BB
    موجود در مغز و عضلات صاف روده و رحم
  • آنزیم CK-MM
    در عضلات قلب و اسکلتی یافت می‌شود
  • آنزیم CK-MN
    درصد بیشتری در عضلات قلب و مقدار کمی در ماهیچه اسکلتی وجود دارد.

مقادیر نرمال و بحرانی آزمایش CK MB

همانطور که گفته شد انجام این تست برای اندازه‌گیری آنزیم کراتین‌کیناز، و دو نوع پروتئین جهت تشخیص سکته‌ی قلبی صورت می‌گیرد. چنانچه مقدار آنزیم و پروتئین‌های گفته شده در خون بیشتر از حد مجاز باشد هشدار دهنده خواهد بود که در ادامه به بیان اندازه‌ی نرمال آن می‌پردازیم.

  • مقدار طبیعی آنزیم کراتین کیناز یا CK درافراد سالم صفر تا سه میکروگرم در لیتر است.
  • مقدار نرمال پروتئین تروپونین T(TNT) در خون افراد سالم کمتر از یک صدم میکروگرم در لیتر باید باشد.
  • اندازه‌ی نرمال پروتئین l(TNL)‌ سه تا دوازده میکروگرم در لیتر است. 

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا