آزمایش (OT)SGOT یا AST

آزمایشAST یا SGOT نوعی آزمایش خون است که بخشی از پروفایل کبد را تشکیل می‌دهد. این آزمایش SGOT یکی از دو آنزیم کبد به نام ترانس آمیناز سرم گلوتامیک اوگزالواستیک را اندازه می‌گیرد.

SGOT در چند ارگان بدن از جمله کلیه، عضلات، قلب و مغز وجود دارد. اگر هر یک از این قسمت‌ها دچار آسیب شود، میزان SGOT از حد طبیعی بالاتر می‌رود. بطور مثال حین حمله قلبی یا بروز آسیب به عضلات میزان آن افزایش پیدا می‌کند.

از آنجایی‌که SGOT در سراسر بدن ظاهر می‌شود، بخشی از پروفایل کبد شامل تست ALT نیز هست. ALT یکی دیگر از آنزیم‌های حیاتی کبد است که برخلاف SGOT در سنگین‌ترین تجمعات کبد یافت می‌شود. معمولا تست ALT بروز آسیب در کبد را دقیق‌تر نشان دهد.

آماده شدن برای آزمایش SGOT چگونه است؟

در واقع برای انجام این آزمایش خون به آمادگی خاصی احتیاج نیست اما باز هم می توانید با انجام برخی اقدامات این فرایند را آسان‌تر کنید.

دو روز قبل از تست SGOT از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه، مانند استامینوفن (تایلنول)، خودداری کنید. در صورت مصرف، حتما به پزشک اطلاع دهید. قبل از انجام آزمایش خون به پزشک اطلاع دهید که از چه داروهایی استفاده می‌کنید تا هنگام بررسی نتایج تاثیر این داروها را در نظر بگیرد.

هنگام انجام آزمایش SGOT و آزمایش نارسایی کبد بایدانتظار چه چیزی را داشته باشید؟

پرستار اسم شما را صدا می‌زند و از شما می‌خواهد روی صندلی بنشینید. سپس نواری را محکم دور بازویتان می‌پیچد و دنبال رگ مناسب می‌گردد. قبل از استفاده از سوزن برای گرفتن خون از رگ، پوست را تمیز می‌کند.

گرفتن نمونه خون فقط یک دقیقه طول می‌کشد. سپس پرستار پنبه را روی قسمت مورد نظر نگه می‌دارد، نوار را باز می‌کند و چسب زخم می‌زند. آزمایش تمام شده است.

ممکن است تا یک هفته قسمت مورد نظر کبودی جزئی داشته باشد. هرچه در حین فرایند آزمایش خون، عضلات خود را شل کنید از انقباض جلوگیری می‌شود تا احساس درد کمتری داشته باشید.

نتیجه آزمایش SGOT به چه معناست؟

اگر میزان SGOT کبد در آزمایش خون بالا باشد، یعنی یکی از اندام‌ها یا عضلات حاوی این آنزیم دچار آسیب شده است. این موارد شامل کبد، عضلات، قلب، مغز و کلیه می‌شود. ممکن است پزشک گوارش و کبد برای حذف احتمال سایر بیماری‌ها، آزمایشات بیشتری تجویز کند.

معمولا میزان طبیعی SGOT در آزمایش نارسایی کبد بین 8 تا 45 یونیت در هر لیتر از خون است. درمجموع، میزان AST در خون مردان به‌طور طبیعی بالاتر است. اگر مقدار این آنزیم در مردان بالای 50 و در زنان بیشتر از 45 باشد، نشان‌دهنده‌ بروز آسیب است.

بعداز تست SGOT باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

اگر تست SGOT بی‌نتیجه باشد، پزشک چند آزمایش دیگر تجویز می‌کند. اگر پزشک بخواهد منحصرا عملکرد کبد یا بروز آسیب به آن را مورد معاینه قرار دهد، موارد زیر را پیشنهاد می‌کند:

  • پانل انعقاد خون: در این آزمایش توانایی انعقاد خون و عملکرد تشکیل لخته خون یا تولید پروتئین توسط کبد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  • تست بیلی‌روبین: بیلی‌روبین مولکول و محصول فرعی از بین رفتن گلبول‌های قرمز است که در کبد اتفاق می‌افتد و معمولا به‌صورت زرداب خارج می‌شود.
  • تست گلوکز: اگر کبد به درستی کار نکند، میزان گلوکز خون پایین می‌آید.
  • شمارش پلاکت: پایین بودن میزان پلاکت می‌تواند نشان‌دهنده‌ بیماری کبد باشد.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا