تشخیص مالاریا

شناسايي و تشخيص انگل‏هاي خوني  از وظايف مهم آزمايشگاهها به شمار مي‏آيد .در اين ميان تشخيص مالاريا به علت شيوع بيشتر در ايران وهمچنين ايجاد عوارض شديد و گاهاً مرگ، در صورت عدم تشخيص و درمان به موقع، از اهميت بسزايی برخوردارمی باشد.

 اگر چه بيماری در نواحی شرقی وجنوب شرقی ايران خصوصا در مناطق غير شهری  شيوع  بيشتری دارد ولی كليه آزمايشگاهها مي‏بايست در هر زمان آمادگي پذيرش و تشخيص نمونه مشكوك به اين بيماري را داشته باشند.

با وجود پيشرفت آزمايشات تشخيصي و حتی دستيابی به روشهای دقيق جهت شناسايی آنتی ژن  انگلها، كماكان روش تشخيصی قطعی بسياری از انگلهای خونی از جمله پلاسموديومها مشاهده آنها در گسترش خونی می باشد . از آزمايشاتي نظير يافتن آنتي‏بادي‏هاي ضد انگل مالاريا نيز می توان در برنامه‏هاي غربالگري و يا شناسايي خون‏هاي آلوده در دهندگان خون  استفاده ‏نمود. تهيه گسترشهای خونی در بيماري های بابزيازيس، مرحله حاد  شاگاس، تريپانوزومياز آفريقايی وبعضی ازانواع  فيلاريازيس نيز قدم اوليه ومهم جهت تشخيص می باشد.

بنابراين با توجه به اهميت تشخيصی گسترش‏هاي خونی، كليه كاركنان آزمايشگاهها مي‏بايست از روش‏هاي صحيح جمع آوری نمونه و تهيه گسترش‏هاي خوني، تهيه رنگ و بافرهاي لازم، رنگ‏آميزي مناسب و در نهايت  ويژگي‏هاي مرفولوژيكي انگل‏ها آگاه باشند.

  • جمع‏آوري نمونه خون

اگر چه به محض شک  به مالاريا در هر زمان جمع آوری نمونه الزامی است ولی رعايت زمان خونگيري ، شناسايی گونه و مرحله زندگی انگل را امکانپذيرتر می سازد. بهترين زمان خونگيري در فواصل بين حملات لرز و قبل از شروع تب مي‏باشد و معمولابدليل عدم امكان يافتن انگل در يك نوبت خونگيري، جمع‏آوري خون و تهيه گسترش می بايست تا سه روز متوالي هر 6-8 ساعت ادامه يابد. بديهي است كه تهيه نمونه قبل از استفاده از هرگونه داروي ضد مالاريا دارای  ارزش تشخيصی می باشد.

 تهيه نمونه خون از طريق خونگيري مويرگي و وريدي امكانپذيرمی باشد، ولی استفاده از خون مويرگی ارجح  است، زيرا مواد  ضد انعقاد موجب تغييرات مرفولوژيكي در انگل شده بنا بر اين استفاده ازخون وريدی محدود به شرايطي است كه  تهيه گسترش‏هاي مناسب با استفاده از خون مويرگي مسير نباشد.در اينگونه موارد استفاده ازضد انعقادEDTA با رعايت نسبت دقيق با خون توصيه می گردد. در صورت عدم رعايت اين نسبت امكان شسته شدن گسترش ضخيم از روي اسلايد هنگام رنگ‏آميزي و يا عدم رنگ‏پذيري مناسب انگل وجود دارد. در هر حال در موارد خونگيري وريدي بهتر است  تهيه گسترش از خون داخل سرنگ و قبل از مخلوط شدن با ماده ضد انعقاد و در صورت عدم امكان حداكثر 1 ساعت پس از نمونه‏گيري صورت گيرد. با گذشت يك ساعت از زمان نمونه گيری، تغييرات مرفولوژيکی در ساختمان انگل ايجاد شده  و حالت منقوط شدن گلبول‏هاي قرمز نيز از بين مي‏رود ولی شكل كلي انگل حداكثر تا دو ساعت  قابل تشخيص باقي مي‏ماند.

  • تهيه گسترش های خونی

جهت تشخيص انگل از گسترش های ضخيم و نازک استفاده شده و طبق توصيه CLSI(Clinical and Laboratory Standards  Institute)  در زمان پذيرش بيمار تهيه حداقل 4 گسترش خوني شامل دو گسترش ضخيم و دو گسترش نازك ضروری می باشد.

      گسترش‏هاي ضخيم امكان تشخيص عفونت‏هاي خفيف را فراهم ساخته و در واقع  حجم زيادي از خون  در زمان كمی بررسی می گردد، اگرچه تشخيص گونه پلاسموديوم‎ در اين نوع گسترش ها به مهارت كافي نياز دارد.

با بررسي گسترش‏هاي خونی  نازك امكان تشخيص مراحل مختلف زندگي انگل و افتراق گونه‏هاي مختلف  فراهم می گردد.

طرز تهيه گسترش های خونی نازك همانند تهيه گسترش‏هاي خوني معمول بوده که در آزمايشگاهها به منظور بررسی  سلولهای خونی انجام می گردد. يك گسترش نازك مناسب مي‏بايست در ناحيه مركزي اسلايد واقع شده ،حاشيه‏هاي كناري آن آزاد ، در يك انتها ضخيم و در

انتهاي ديگر نازك و طول قسمت نازك  آن حداقل 2 سانتي‏متر باشد . اين گسترش‏ها در دماي اتاق خشك شده و پس از خشک شدن می بايست با متانول خالص ثابت ‏گردند.

تهيه گسترشهای ضخيم  بدو صورت امكانپذير مي‏باشد:

 در روش اول مي‏توان پس از تماس اسلايد با قطره خون حاصل از خونگيري مويرگي با چرخاندن اسلايد (يا با استفاده از انتهاي سواپ) خون را پخش كرده تا به قطر و ضخامت مناسب برسد(قطر سكه دو ريالي و ضخامتي كه نوشته‏هاي روزنامه از پشت آن براحتي قابل خواندن نباشد.) در صورت بزرگ نبودن  قطره خون  و يا  لخته شدن آن استفاده از اين روش مناسب نمي‏باشد.

در روش دوم چند قطره خون مويرگي يا وريدي بر روي اسلايد قرار داده و با انتهاي سواپ مخلوط و پخش شده تا به قطر و ضخامت مناسب برسد. با چرخاندن دورانی اسلايد به مدت30 ثانيه  رشته‏هاي فيبرين  ازبين رفته که اين امر خطاهايی مانند  جدا شدن گسترش از اسلايد و يا محو شدن  انگل‏ها پس از رنگ‏آميزي بدليل وجود رشته های فيبرين را به حد اقل می رساند.

گسترش‏هاي ضخيم مي‏بايست در سطح صاف افقي و دماي اتاق خشك شده ولی ثابت نگردند. در مناطق  مرطوب مي‏توان از انكوباتور Cْ25 برای خشک کردن گسترشها استفاده نمود ولي استفاده از دماي Cْ37 و يا  حرارت بدليل ثابت شدن گلبول‏هاي قرمز و عدم ليز كامل آنها توصيه نمي‏گردد. اين گسترش‏ها در دماي اتاق در عرض 12-8 ساعت خشك مي‏شوند ولي با استفاده از پنكه مي‏توان اين زمان را به حدود 4-1 ساعت تقليل داد. در موارد اضطراري جهت تشخيص سريع مي‏توان گسترش‏ها ضخيم  را اندكي نازكتر از معمول تهيه نمود تا در عرض يكساعت خشك شوند.

در بعضي از آزمايشگاهها خون حاوي EDTA سانتريفوژ شده و پس از برداشتن پلاسما و بافي كوت ، از لايه‏هاي فوقاني گلبول‏هاي قرمز و پلاسماي باقيمانده گسترش نازك تهيه مي‏گردد. اين روش باعث تغليظ انگل‏ها و همچنين كاهش تعداد پلاكتها در گسترش می شود.  کاهش پلاکتها امکان ايجاد خطاهای تشخيصیرا کاهش می دهد.گسترش‏هاي تهيه شده قبل از رنگ‏آميزي مي‏بايست با متانول خالص ثابت شوند.

  • رنگ‏آميزي گسترش‏ها ی خونی

 گيمسا مناسب‏ترين رنگ جهت رنگ‏آميزي انگل‏های خوني مي‏باشد و امكان تشخيص  دانه‏هاي شافنر،كه در بعضي از گونه‏هاي پلاسموديوم ديده مي‏شود، را ميسر مي‏سازد. اين دانه ها در رنگ‏آميزي‏هاي رايت يا رايت گيمسا بخوبي قابل تشخيص نمي‏باشند. نکته مهم در تهيه رنگ، تنظيم PH بافر رقيق‏كننده( بافر فسفات)  بوده که جهت تشخيص افتراقي انواع انگل‏هاي خوني مي‏بايست در حد 2/7-7 حفظ شود. از رنگ گيمسا با غلظت‏هاي مختلف مي‏توان جهت رنگ آميزی گسترش ها متناسب با شرايط بيمار و به منظور تشخيص سريع استفاده نمود بطور مثال در موارد اضطراري استفاده از رنگ با غلظت 5/7% به مدت 15 دقيقه  و در ساير موارد به منظور رنگ‏آميزي بهتر ساختمان‏هاي داخلي انگل  استفاده از غلظت‏هاي 5/2% به مدت 45 دقيقه و يا 2% به مدت 60 دقيقه توصيه  می گردد. در پايان رنگ آميزی  ، شستشوي اسلايدها با بافر دارای PH 2/7-7 كيفيت نهايی رنگ را بهتر مي‏نمايد.

كنترل كيفي رنگ و بررسي كيفيت رنگ پذيري انگل‏ها با استفاده از رنگ‏آميزي گسترش‏هاي خوني معمولی امکانپذير می باشد که در صورت مناسب بودن رنگ پذيري گلبول‏هاي قرمز، سفيد و پلاكت‏ها، می توان از رنگ‏آميزي مناسب انگل‏ها نيز مطمئن گرديد.

برای آگاهی از طرز تهيه رنگ و بافر رقيق کننده می توان از کتب مرجع يا دستورالعمل استاندارد CLSI(M15-A)  استفاده نمود.

  • بررسي گسترش‏هاي خونی تهيه شده

بطور كلي در بررسي گسترش‏هاي خوني جهت شناسايي و تشخيص انگل‏ها ابتدا از درشتنمايي كم و متوسط (×10و ×40) ميكروسكوپ جهت يافتن اجزا درشت‏تر نظير شيزونت و گامتوسيت و نهايتاً از درشتنمايي زياد ×)100 )جهت بررسي كامل گسترش  استفاده مي‏گردد. برای بررسي كامل گسترش می بايست حداقل 300 ميدان با درشتنمايی زياد ×)100 )مشاهده گردد.

تشخيص انگل‏هاي خوني، خصوصاً چهارگونه پلاسموديوم‏ كه در انسان ايجاد عفونت نموده و همچنين افتراق صحيح آنها از هم جهت انتخاب درمان مناسب ضروري است. افتراق اين گونه‏ها  با استفاده از مشخصاتي نظير اندازه و شكل گلبول‏هاي قرمز آلوده، وجود يا عدم وجود

دانه‏هاي شافنر، شكل و تعداد تروفوزوئيتها در داخل گلبول قرمز  و شكل گامتوسيت‏ها امكانپذير بوده که معمولاً تشخيص قطعي با استفاده از کنار هم قرار دادن چند يافته فوق امکانپذير می گردد.

نكته مهم در امر تشخيص، افتراق انگل از مواردي مانند پلاكت‏ ، رسوب رنگ، قارچ و يا باكتريهايي است كه بر روي گلبول قرمز قرار گرفته‏اند. افتراق پلاسموديوم فالسي پاروم از بابز يا نيز جهت انتخاب درمان مناسب، دارای اهميت بوده که اگرچه اين امر گاهاً در بررسي ميكروسكوپي به سختي صورت گرفته، بدليل عدم دسترسي تمامي آزمايشگاه‏ها به آزمايشهای اختصاصي نظير تلقيح نمونه مشکوک به حيوانات آزمايشگاهي، آزمايشات سرولوژي و يا PCR كماكان تشخيص افتراقي ميكروسكوپي از اهميت ويژه‏اي برخوردار مي‏باشد.

  • تعيين ميزان پارازيتمي

تعيين ميزان پارازيتمي قبل از شروع درمان و جهت پيگيري اثر دارو بر روي عفونت و تعيين سوشهاي مقاوم به داروي پلاسموديوم فالسي پاروم ضروري مي‏باشد که  بطور معمول قبل از درمان و  24، 48 و 72 ساعت پس از درمان انجام مي‏گيرد. در صورت موفقيت درمان ميزان پارازيتمي در عرض 24 ساعت اول درمان بطور مشخص كاهش مي‏يابد. ( تا 50% يا بيشتر )

تعيين ميزان پارازيتمي  به دو روش امکانپذير می باشد.در روش اول که فقط در گسترش‏هاي نازك قابل انجام بوده با حداقل مشاهده 10 ميدان ميكروسكوپي درصد گلبول‏هاي قرمز آلوده  به ازاي شمارش100 گلبول‏ قرمز گزارش مي‏گردد. (مثلاً 05/0% يا 1%)

در مواردي  که تعداد انگل‏ها در خون كم است می توان  از روش ديگری استفاده نمود که بر روی هر دو گسترش‏ ضخيم و نازك قابل انجام است .در اين روش تعداد انگل برحسب شمارش 100 گلبول‏ سفيد اعلام مي‏گردد .همچنين مي‏توان مقدار انگل را در يك ميكروليتر خون  نيز محاسبه نمود که براي اينكار تعداد انگل شمرده شده بر حسب 100 گلبول‏ سفيد در تعداد كل گلبول‏هاي سفيد خون ضرب شده و نتيجه بر عدد 100 تقسيم مي‏گردد. قابل ذکر است که  در صورت كم بودن تعداد  انگلها مي‏توان تعداد آنها را به ازاي 200 گلبول‏ سفيد شمارش نمود.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا