همه چیز درباره محیط کشت SIM

محیط SIM

گوگرد، ایندول، بررسی تحرک

تعریف و کاربرد

محیط کشت SIM Medium محیط کشت SIM مدیوم این محیط برای جداسازی باسیل های روده ای بر اساس تولید سولفید، تشکیل ایندول و تحرک استفاده می شود. تولید سولفید هیدروژن تشکیل ایندول و حرکت ویژگی هایی هستند که به شناسایی انتروباکتریاسه ها به ویژه سالمونلا و شیگلا کمک می کند بنابراین در تشخیص پاتوژن های روده ای مفید است.

اجزاء موجود در این محیط قادر به تعیین سه ویژگی هستند که به وسیله آن ها باکتری های روده ای از هم متمایز می شوند. تیوسولفات سدیم و سولفات آمونیوم آهن به عنوان شاخص تولید سولفید هیدروژن است که سولفات آمونیوم آهن با  H۲S واکنش می دهد تا تولید سولفید آهن (رسوب سیاه رنگ) کند. پپتون کازئین که غنی از تریپتوفان است توسط برخی از میکروارگانیسم ها گرفته می شود و منجر به تولید ایندول می شود. ایندول نیز توسط یک سری واکنش گر های شیمیایی و به دنبال یک دوره انکوباسیون تشخیص داده می شود. و در نهایت تشخیص تحرک نیز به دلیل ماهیت نیمه جامد محیط امکان پذیر است. اگر رشد به صورت شعاعی حول ناحیه ای که به صورت خطی کشت داده شده، باشد نشان دهنده تحرک ارگانیسم است.

SIM یک محیط افتراقی است و ویژگی های یک ارگانیسم را از چند نظر مورد بررسی قرار می دهد: کاهش گوگرد، تولید ایندول و قابلیت حرکت در طول بستر آگار. SIM معمولاً برای افتراق اعضای خانواده Enterobacteriaceae استفاده می شود.

گوگرد را می توان به وسیله کاتابولیسم اسید آمینه سیستئین توسط آنزیم سیستئین دسولفوراز یا با کاهش تیوسولفات طی تنفس بی هوازی به هیدروژن سولفید کاهش داد. اگر سولفید هیدروژن تولید شود، یک رنگ سیاه در محیط ایجاد می شود. به عنوان مثال،‌ باکتری Proteus mirabilis از نظر تولید H۲S مثبت است.

باکتری هایی که آنزیم تریپتوفاناز دارند، می توانند اسید آمینه، تریپتوفان را به ایندول تبدیل کنند. تولید ایندول با افزودن معرف Kovac قابل بررسی است. تولید ایندول، رنگ رزیندول را ایجاد می کند که قرمز رنگ است (ایندول +). اشرشیاکلی ایندول مثبت است.

تیوب های ایندول به کمک آنس سوزنی طی یک ضربه منفرد به پایین لوله تلقیح می شوند. اگر یک ارگانیسم متحرک باشد، رشد آن در محل تلقیح به کمک آنس قابل تشخیص است که در آن اطراف محل تلقیح کدر می شود. به عنوان مثال، سویه سودوموناس آئروژینوزا و سویه Proteus mirabilis متحرک هستند.

ترکیباتآگار, 3.0 g/L
آمونیوم فریک سولفات, 0.2 g/L
پپتون کازئین, 20.0 g/L
پپتون گوشت, 6.6 g/L
سدیم تیوسولفات, 0.2 g/L
نهایی pH7.3±0.2 (25 °C)

دستورالعمل 

  1. ۳۰ گرم از پودر را در یک لیتر آب مقطر به طور کامل حل کنید.
  2. آن را حرارت داده و اجازه دهید به مدت یک دقیقه بجوشد تا کاملا پودر حل شود.
  3. آن را تقسیم کرده و به مدت ۱۵ دقیقه در ۱۲۱ درجه سانتی گراد اتوکلاو شود.
  4. از کشت های مشخص و استاندارد جهت کنترل استفاده کنید.

نگهداری 

این محیط صرفا برای آزمایشگاه است و باید درب قوطی کاملا بسته باشد. از تابش شدید آفتاب جلوگیری شود، در محیط خشک و خنک و رطوبت کمتر از ۶۰% قرار گیرد.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا