روزیگلیتازون 

روزیگلیتازون چیست؟

روزیگلیتازون یکی از داروهای دیابت است که به شکل قرص عرضه می‌شود. این دارو به تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. اما برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۱ یا کتواسیدوز دیابتی هستند، مناسب نیست.

قرص روزیگلیتازون در دسته داروهای تیازولیدین دیون‌ها قرار دارد. این دارو در کنار رژیم غذایی و برنامه ورزشی به بهبود وضعیت قند خون کمک می‌کند. پزشک ممکن است این قرص را به‌تنهایی یا همراه با داروهای دیگر مانند متفورمین یا دسته داروهای سولفونیل اوره تجویز کند. قرص روزیگلیتازون تولید انسولین را در بدن افزایش داده و از این طریق قند خون را کاهش می‌دهد.

اسامی رایج این دارو:

  • آواندیا

نحوه مصرف قرص روزیگلیتازون

برای اطلاع از نحوه مصرف این دارو بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین دستورالعمل روی جعبه دارو را به‌دقت مطالعه کنید. داروی روزیگلیتازون به‌صورت قرص عرضه می‌شود. قرص را معمولا یک یا دو بار در روز همراه یا بدون غذا باید مصرف کنید.

دوز دارو بر اساس سن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می‌شود. هر روز در ساعت معین دارو را مصرف کنید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد. ممکن است ۲ تا ۳ ماه طول بکشد تا تاثیر دارو را در بدن خود متوجه شوید. اگر بعد از مصرف این قرص سطح قند خون تنظیم نشد و قند خون شما پایین یا بالا بود، به پزشک اطلاع دهید. ممکن است دوز دارو را تغییر دهد یا داروی دیگری را جایگزین کند.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا