نوامبر 2023

علت های بوی بد دهان

‌بوی بد دهان یا هالیتوزیس در اثر علت های مختلفی اتفاق می افتد و معمولا” قابل درمان می باشد. کسانی هستند که با اطلاع از این بیماری و پیدا نکردن روش درمان دچار ناراحتی های فکری و کناره گیری از دوستان و آشنایان خود شوند. گاهی اوقات هم افراد بدلیل عدم شناخت علت اصلی بوی […]

علت های بوی بد دهان بیشتر بخوانید »

باکتری های مولد پوسیدگی دندان

باکتری های مولد پوسیدگی دندان در صورت وجود مصرف بالای قند و نیز آسیب پذیر بودن دندان ها، صدمات جدی را به دندان ها وارد می کنند. به طور معمول، بیش از 70 نوع باکتری در دهان وجود دارد که اکثر آنها به طور طبیعی در آنجا زندگی کرده و هیچ صدمه ای را به شخص

باکتری های مولد پوسیدگی دندان بیشتر بخوانید »

باکتری های دهان

حقایق مهمی که باید درباره باکتری های دهان بدانید. آیا می دانستید که دنیایی از باکتری های خوب و بد در دهان شما زندگی می کنند؟ وقتی یک لیوان آب می نوشید، میلیون ها باکتری را می بلعید. در حالی که شما نمی توانید آنها را ببینید یا مزه کنید، دهان شما خانه میکروب های

باکتری های دهان بیشتر بخوانید »

پریودنتال

بیماری پریودنتال چیست؟ التهابات لثه ای درمان نشده یا بیماری پریودنتال (بیماری لثه) نوعی عفونت باکتریایی است که با تجمع باکتری‌های ناشی از پلاک و جرم دندان،باعث عفونت لثه،استخوان و سایر بافتهای اطراف دندان‌ها میشود.خونریزی و متورم شدن لثه‌ از علائم اولیه ابتلا به این بیماری است. در نهایت این بیماری اگر درمان نشود به

پریودنتال بیشتر بخوانید »

آزمایش تیتر آنتی استرپتولیزین O (تست ASO)

آزمایش های مرتبط تیتر Anti-Dnase-B. این آزمایش بدان جهت حائز اهمیت است که در بیشتر بیماران مبتلا به تب روماتیک حاد یا گلومرونفریت پس از عفونت استرپتوکوکی مثبت می شود. شرایط نمونه گیری آزمایش ASO این آزمایش نیازی به ناشتا بودن بیمار ندارد. تفسیر آزمایش تیتر آنتی استرپتولیزین o تیتر ASO یک آزمایش سرولوژیک است

آزمایش تیتر آنتی استرپتولیزین O (تست ASO) بیشتر بخوانید »

آزمایش لیتیم (Li)

آزمایش های مرتبط شرایط نمونه گیری نمونه گیری پس از 12 ساعت از مصرف آخرین دوز دارو صورت می پذیرد. بیمار بهتر است که از مصرف داروهایی همچون فلوکستین، دیورتیک ها و مترونیدازول قبل از آزمایش خودداری کند. تفسیر آزمایش لیتیم از داروهایی می باشد که برای درمان اختلال دوقطبی تجویز می گردد و تثبیت

آزمایش لیتیم (Li) بیشتر بخوانید »

آزمایش آمونیاک Ammonia

آزمایش های مرتبط AST، ALP و ALT. شرایط نمونه گیری این آزمایش نیازی به ناشتایی و محدودیت رژیم غذایی ندارد. تفسیر آزمایش آمونیاک محصول فرعی کاتابولیسم پروتئین می باشد. بیشتر مقدار آمونیاک از عملکرد باکتری ها بر روی پروتئین های حاضر در روده ساخته می شوند. به واسطه ورید باب به کبد می روند که

آزمایش آمونیاک Ammonia بیشتر بخوانید »

سیستم غدد و اندوکرین بدن چگونه کار می کند؟

سیستم اندوکرین از شبکه ه­ایی از غدد در بدن تشکیل شده که هورمون مورد نیاز برای تعامل سلول­ ها را تولید می­ کنند. این غدد تقریبا مسولیت تمام سلول، اندام و عملکردهای بدن را برعهده دارند. اگر سیستم اندوکرین سالم نباشد، هنگام بلوغ، بارداری یا کنترل اضطراب به مشکل برمی­خورید. همچنین ممکن است سریعا چاق

سیستم غدد و اندوکرین بدن چگونه کار می کند؟ بیشتر بخوانید »

کولونوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

کولون و رکتوم یعنی چه؟ کولون و رکتوم، بخش هایی از دستگاه گوارش هستن و لوله عضلانی طویلی به نام روده بزرگ را تشکیل می دهند. ۱۵۰-۱۲۰ سانتی متر ابتدای روده بزرگ، کولون و ۱۵ سانتی متر انتهایی روده بزرگ رکتوم نام دارد. غذای هضم شده توسط روده باریک وارد کولون می شود. کولون آب

کولونوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟ بیشتر بخوانید »

آندوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه آندوسکوپی چیست؟ آندوسکوپی دستگاهی است که توسط آن پزشک متخصص می‌تواند داخل بخش‌های مختلف بدن را مشاهده و جراحی‌های محدودی را توسط آن انجام دهد. نام آندوسکوپ از ترکیب دو کلمه ENDO به معنای درون و SCOPE به معنای دیدن، ساخته شده است. به طور کلی دو نوع آندوسکوپ وجود دارد: دستگاه آندوسکوپی قابل انعطاف: شامل

آندوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟ بیشتر بخوانید »