هر آنچه باید در مورد ریزش مو سکه ای (Alopecia Areata) بدانید

ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش مو سکه ای وضعیتی است که باعث می‌شود موهای شما به صورت تکه تکه ریزش کنند. این تکه‌ها ممکن است به هم متصل شوند و سپس بیشتر قابل توجه باشند. این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های مو حمله می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود. به گفته بنیاد ملی alopecia areata این نوع ریزش مو بسیار رایج است و تقریباً 7 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند افراد با هر قومیت، جنس یا سنی را تحت تاثیر قرار دهد. ریزش مو سکه ای ممکن است در کودکی یا بزرگسالی شروع شود و بروز آن برای هر فردی متفاوت است.

علل شایع و درمان

ریزش مو سکه ای ممکن است در پوست سر و در برخی موارد ابروها، مژه ها ،صورت و همچنین سایر قسمت های بدن شما ایجاد شود.
هنگامی که ریزش مو تمام موهای بدن شما را درگیر می‌کند، این بیماری آلوپسی یونیورسالیس نامیده می‌شود. ممکن است بعد از اینکه موهای شما دوباره رشد کرد، مجدد ریزش مو را تجربه کنید. میزان ریزش و رشد مجدد مو در افراد مختلف متفاوت است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای ریزش مو سکه ای وجود ندارد، اما نکات مثبتی وجود دارد که می‌توانید در مورد این بیماری در نظر داشته باشید.

به گفته بنیاد ملی، این نوع ریزش مو همیشه به یک بیماری مادام العمر تبدیل نمی‌شود. فولیکول های مو زنده هستند، بنابراین اغلب موها دوباره رشد می‌کنند.

همچنین درمان هایی وجود دارد که ممکن است به رشد سریع موهای شما کمک کند و از ریزش مو در آینده جلوگیری کند و همچنین روش‌های منحصر به فردی برای مهار ریزش مو وجود دارند. منابعی نیز برای کمک به مقابله با استرسی که می‌تواند با ریزش مو مرتبط باشد در دسترس است.

ریزش مو سکه ای آلوپسی

داده های حاصل از تحقیق در مورد نژاد و قومیت

توزیع بیماری آلوپسی در همه جمعیت‌ها یکسان نیست.

برای مثال، برخی از یافته‌ها نشان می‌دهند که زنان آفریقایی آمریکایی و اسپانیایی تبار در مقایسه با زنان سفیدپوست، بیشتر این بیماری را تجربه می‌کنند.

اما فقط تعداد کمی از مطالعات الگوها و عوامل تعیین کننده آلوپسی را بررسی کرده اند و عوامل پاتوفیزیولوژیکی تا حد زیادی ناشناخته هستند.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است که عوامل محیطی، رفتاری، ژنتیکی و اجتماعی-اقتصادی و همچنین دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را در نظر بگیرد.

درمان

هیچ درمان شناخته شده ای برای ریزش مو سکه ای وجود ندارد، اما درمان‌هایی وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید که ممکن است بتواند ریزش مو را در آینده کاهش دهد یا به رشد سریع مو کمک کند.

پیش بینی این شرایط دشوار است، به این معنی که ممکن است به مقدار زیادی آزمون و خطا نیاز باشد تا روشی را پیدا کنید که برای فرد کار می‌کند. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که درمان همیشه موفقیت آمیز نیست. برخی از افراد حتی با درمان ممکن است همچنان ریزش مو داشته باشند.

درمان های پزشکی

عوامل موضعی

برای کمک به تحریک رشد مو می‌توانید داروها را به پوست سر خود بمالید. تعدادی از داروها، هم بدون نسخه OTCو هم با نسخه در دسترس هستند:

ماینوکسیدیل: بهتر است قبل از استفاده از آن در مناطقی مانند پوست سر، ابروها و ریش، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این دارو ، برای افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای محدود مفید است. معمولاً حدود ۴ تا ۶ ماه یا بیشتر طول می‌کشد تا نتایج را ببینید.

آنترالین: دارویی است که باعث تحریک پوست برای تحریک رشد مجدد مو می‌شود.

تصور می‌شود که کرم های کورتیکواستروئیدی مانند کلوبتازول‌، لوسیون‌ها و پمادها با مکانیزم کاهش التهاب در فولیکول مو عمل می‌کنند.
ایمونوتراپی موضعی تکنیکی است که در آن یک ماده شیمیایی مانند دیفنسیپرون روی پوست تزریق می‌شود تا باعث ایجاد بثورات آلرژیک شود. این بثورات ممکن است در عرض ۶ ماه باعث رشد موهای جدید شود. با این حال، اگرچه تکرار درمان ممکن است ضروری باشد، معمولاً به طور نامحدود انجام نمی‌شود.

تزریقات

تزریق استروئید یک گزینه رایج برای آلوپسی خفیف و تکه تکه برای کمک به رشد مجدد مو در نقاط طاس است. به این صورت که سوزن های ریز استروئید را به ناحیه طاس تزریق می‌کنند.

برای رشد مجدد مو، درمان باید هر ۱ تا ۲ ماه یکبار تکرار شود. البته این روش از ریزش مو جلوگیری نمی‌کند.

درمان های خوراکی

قرص های کورتیزون گاهی برای ریزش موی گسترده استفاده می‌شوند، اما به دلیل احتمال بروز عوارض، باید این گزینه را با پزشک در میان بگذارید.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خوراکی، مانند متوترکسات و سیکلوسپورین، گزینه دیگری هستند که می‌توانید امتحان کنید. آن‌ها با مسدود کردن پاسخ سیستم ایمنی عمل می‌کنند، اما به دلیل خطر عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، آسیب کبدی و کلیوی و افزایش خطر عفونت های جدی نمی‌توان از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کرد.

لیزر و نور درمانی

نور درمانی که فتوشیمی درمانی نیز نامیده می‌شود، از طول موج های خاصی از نور برای اثرات درمانی استفاده می‌کند. لیزر درمانی نیز دوز خاصی از اشعه را برای تشویق رشد موهای جدید ارائه می‌دهد. هر دو روش درمانی ایمن و مؤثر و قابل اعتماد در نظر گرفته می‌شوند.

درمان طبیعی

برخی از افراد مبتلا به این بیماری، درمان‌های طبیعی را برای درمان این بیماری انتخاب می‌کنند. با این حال، مهم است که بدانید این روش‌ها همه تجربی هستند ودر کارآزمایی های بالینی آزمایش نشده‌اند و هیچ شواهد پزشکی یا علمی محکمی وجود ندارد که نشان دهد آنها مؤثر هستند.

درمان‌های طبیعی شامل طب سوزنی، رایحه‌درمانی، مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها (از جمله روی و بیوتین)، استفاده از روغن‌های ضروری و سایر روغن‌ها (مانند نارگیل، درخت چای و روغن کرچک)، مالیدن آب پیاز رنده شده به پوست سر و مصرف پروبیوتیک‌ها است.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه تغییر در رژیم غذایی ممکن است تأثیر مثبتی بر ریزش مو سکه ای داشته باشد.

برخی از افراد مبتلا به بیماری خودایمنی ممکن است به دنبال یک رژیم غذایی ضد التهاب باشند. این نوع برنامه‌های غذایی برای کمک به کاهش پاسخ خودایمنی بدن و کاهش ریزش‌مو طراحی شده‌اند.

در این رژیم‌های غذایی، غذاهایی می‌خورید که روند التهاب را کاهش می‌دهند. غذاهای اصلی این رژیم، که به عنوان پروتکل خود ایمنی نیز شناخته می‌شود، میوه‌ها و سبزیجاتی مانند زغال اخته، آجیل، دانه‌ها، کلم بروکلی، چغندر، و گوشت‌های بدون چربی مانند ماهی آزاد صید شده وحشی هستند.

برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که یک رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است تأثیر مثبتی بر ریزش مو سکه ای داشته باشد.
داشتن یک رژیم غذایی متعادل با غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و گوشت بدون چربی – نه فقط برای کاهش التهاب بلکه به دلایل زیادی برای سلامتی شما مفید است.

اثربخشی هر درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد به درمان نیاز ندارند زیرا موهایشان خود به خود رشد می‌کند. اما در برخی در موارد دیگر، افراد حتی با امتحان گزینه های درمانی مختلف، بهبودی را مشاهده نمی‌کنند.

شاید لازم باشد بیش از یک درمان را امتحان کنید تا تفاوت را ببینید. به خاطر داشته باشید که رشد مجدد مو ممکن است موقتی باشد. این امکان وجود دارد که موها دوباره رشد کنند و سپس دوباره ریزش کنند.

علل ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای یک بیماری خود ایمنی است. یک وضعیت خودایمنی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی سلول های سالم را با عوامل بیگانه اشتباه بگیرد. به طور معمول، سیستم ایمنی از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می‌کند.

با این حال، اگر شما مبتلا به این بیماری هستید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. فولیکول‌های مو ساختارهایی هستند که موها از آنها رشد می‌کنند. هنگامی که فولیکول‌ها کوچکتر می‌شوند و تولید مو متوقف می‌شود، منجر به ریزش مو می‌شود.

محققان علت دقیق وقوع این وضعیت را نمی‌دانند اما برخی از عوامل خطر احتمالی شناسایی شده عبارتند از:

ژنتیک

ابتلا یکی از اعضای نزدیک خانواده به ریزش مو سکه ای و
داشتن برخی شرایط مانند سندرم داون، بیماری تیروئید.

کمبود ویتامین D

از دیگر علل این بیماری می‌تواند کمبود تین ویتامین خاص در بدن باشد.

نیولوماب

همچنین یک شرایط مشابه با ریزش مو سکه ای وجود دارد که ناشی از نیولوماب است. این شرایط در افرادی رخ می‌دهد که تحت درمان با داروی سرطان نیولوماب هستند. در این موارد ریزش مو نشانه اثربخشی دارو است.

ریزش مو سکه ای آلوپسی

علائم ریزش مو سکه ای

علامت اصلی این بیماری ریزش مو است. موها معمولاً به صورت تکه‌ای یا سکه ای می‌ریزند. این تکه ها اغلب چندین سانتی متر یا کمتر هستند.

ریزش مو ممکن است در قسمت های دیگر صورت مانند ابروها، مژه ها و ریش و همچنین سایر قسمت‌های بدن رخ دهد. برخی از افراد در چند ناحیه ریزش مو دارند.

ممکن است ابتدا توده‌های مو را روی بالش یا زیر دوش مشاهده کنید. اگر لکه ها در پشت سر شما باشد، ممکن است کسی وجود آن را به شما هشدار دهد. با این حال، برخی دیگر از شرایط سلامتی نیز می‌توانند باعث ریزش مو به روش مشابه شوند و ریزش مو به تنهایی برای تشخیص ریزش مو سکه ای استفاده نمی‌شود.

در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است ریزش موی گسترده‌تری را تجربه کنند که نشان از نوع دیگری از آلوپسی است، مانند:

  • آلوپسی توتالیس که به معنی ریزش تمام موهای سر است.
  • آلوپسی یونیورسالیس که به معنی ریزش تمام موها در کل بدن است.

پزشکان ممکن است از استفاده از اصطلاحات totalis” “وuniversalis” اجتناب کنند زیرا برخی از افراد ممکن است درجاتی از ریزش مو را بین این دو تعریف تجربه کنند. به عنوان مثال، ممکن است تمام موهای بازوها، پاها و پوست سر از بین برود، اما روی سینه نه.

ریزش موی مرتبط با ریزش مو سکه ای alopecia) (areata غیرقابل پیش بینی است و تا آنجا که پزشکان و محققان می‌توانند بگویند، به نظر می‌رسد که موها ممکن است در هر زمان دوباره رشد کنند و سپس ممکن است دوباره ریزش کنند. میزان ریزش و رشد مجدد مو در افراد مختلف بسیار متفاوت است.

ریزش مو سکه ای بر اساس جنسیت

ریزش مو سکه ای هم در مردان و هم در زنان رخ می‌دهد . برخی منابع بیان می‌کنند که مردان بیشتر مستعد هستند و برخی برعکس آن را می‌گویند.

افراد ممکن است ریزش مو را در موهای صورت و همچنین پوست سر، سینه و… خود تجربه کنند. در مقایسه با طاسی با الگوی مردانه، که نازک شدن تدریجی موها در تمام نقاط است، ریزش مو ناشی از این بیماری باعث ریزش موی تکه‌ای و منتشر می‌شود.

بر خلاف ریزش مو با الگوی زنانه، که ناحیه وسیعی را می‌پوشاند، ریزش مو سکه ای ممکن است محدود به ناحیه کوچکی باشد. ریزش مو ممکن است به یکباره رخ دهدو ناحیه دارای ریزش می‌تواند به تدریج گسترش یابد، که منجر به ریزش موی بیشتر می‌شود.

ریزش مو سکه ای در کودکان

کودکان ممکن است دچار ریزش مو سکه ای شوند. با این حال شروع بیماری معمولا بین ۲۵ تا ۳۶ سالگی است.

در حالی که برخی از مؤلفه های ارثی در ریزش مو سکه ای alopecia) (areata دخیل اند، والدین مبتلا به این بیماری همیشه آن را به فرزندان خود منتقل نمی‌کنند. به همین ترتیب، کودکان مبتلا به این نوع ریزش مو ممکن است والدینی نداشته باشند که این ریزش مو را داشته باشند.

علاوه بر ریزش مو، کودکان ممکن است نقایص ناخن مانند سوراخ شدن یا نازک شدن را تجربه کنند. بزرگسالان نیز ممکن است این علامت اضافی را تجربه کنند، اما در کودکان شایع تر است.

با توجه به NAAF، کودکان کمتر از 5 سال معمولاً تأثیر عاطفی زیادی از آلوپسی را تجربه نمی‌کنند. با این حال، پس از 5 سالگی، ریزش مو می‌تواند برای کودکان خردسال آسیب زا باشد، زیرا آنها متوجه تفاوت موهای خود در مقایسه با دیگران می‌شوند.

اگر کودک شما استرس دارد یا افسرده به نظر می‌رسد، از یک متخصص اطفال در مورد منابع حمایتی مانند یک مشاور با تجربه در کار با کودکان بپرسید.

انواع ریزش مو سکه ای (آلوپسی)

انواع مختلفی از ریزش مو سکه ای وجود دارد. هر نوع با میزان ریزش مو و سایر علائمی که ممکن است تجربه کنید مشخص می‌شود. هر نوع ممکن است درمان متفاوتی داشته باشد.

آلوپسی سکه ای  (لکه‌ای)

مشخصه اصلی نوع تکه ای ریزش مو سکه ای alopecia) (areata یک یا چند تکه ریزش مو به اندازه یک سکه بر روی پوست یا بدن است. اگر این وضعیت گسترش یابد، ممکن است به آلوپسی توتالیس یا آلوپسی یونیورسالیس تبدیل شود.

آلوپسی توتالیس

آلوپسی توتالیس زمانی اتفاق می‌افتد که ریزش مو در کل پوست سر داشته باشید.

آلوپسی یونیورسالیس

علاوه بر ریزش مو در پوست سر، افراد مبتلا به آلوپسی یونیورسالیس، تمام موهای صورت – ابروها و مژه ها را نیز از دست می‌دهند. آلوپسی یونیورسالیس باعث ریزش کلی موهای بدن می‌شود.

آلوپسی سکه ای منتشر

ریزش مو سکه ای ناشناس نیز نامیده می‌شود، آلوپسی سکه ای منتشر ممکن است بسیار شبیه ریزش موی زنانه یا مردانه باشد. منجر به نازک شدن ناگهانی و غیرمنتظره مو در سرتاسر پوست سر می‌شود، نه فقط در یک ناحیه یا لکه.

آلوپسی اوفیازیس

ریزش مو که به شکل نواری در امتداد پهلوها و قسمت پایینی پوست سر ایجاد می‌شود، آلوپسی اوفیازیس نامیده می‌شود.

خلاصه ای از ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای برای هر فردی متفاوت است.هنگامی که به این وضعیت خودایمنی مبتلا می‌شوید، ممکن است حملات مادام العمر ریزش مو و سایر علائم مرتبط را تجربه کنید. با این حال، برخی از افراد ممکن است تنها یک بار در طول زندگی خود ریزش مو را تجربه کنند.

همین تغییر در مورد ریکاوری نیز صدق می‌کند: برخی از افراد ممکن است رشد مجدد کامل مو را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است این گونه نباشند. حتی ممکن است ریزش موی شدید‌تری را تجربه کنند.

برای افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای alopecia) (areata، افزایش خطر با چندین عامل مرتبط است:

سن شروع اولیه بیماری
ریزش موی گسترده
تغییر ناخن‌ها
سابقه خانوادگی
داشتن شرایط خودایمنی متعدد

چگونه با ریزش مو سکه ای یا آلوپسی مقابله کنیم

ریزش مو سکه ای می تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که ریزش مو کل پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است احساس انزوا کنند یا افسرده شوند. دستیابی به پشتیبانی می‌تواند مفید باشد. بنیاد ملی می‌تواند به شما کمک کند تا با افرادی که تجربه‌های شما را درک می‌کنند، ارتباط برقرار کنید.

مهم است که به خاطر داشته باشید که بیش از ۵ میلیون نفر در ایالات متحده دارای ریزش مو سکه ای هستند. می‌توانید برای مقابله با این بیماری تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید.

ریزش مو سکه ای چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ممکن است بتواند به سادگی با بررسی میزان ریزش مو و بررسی چند نمونه مو زیر میکروسکوپ، ریزش مو سکه ای alopecia) (areata را تشخیص دهد.

پزشک ممکن است برای رد سایر شرایطی که باعث ریزش مو می‌شوند، از جمله عفونت های قارچی سر، بیوپسی پوست سر را تجویز کند. در طول بیوپسی پوست سر، متخصص مراقبت های بهداشتی یک تکه کوچک از پوست سر شما را برای آزمایش برمی‌دارد.

اگر پزشک مشکوک به سایر بیماری های خودایمنی باشد، ممکن است آزمایش خون تجویز شود.

آزمایش خون خاص انجام شده بستگی به اختلال خاصی دارد که پزشک به آن مشکوک است.

با این حال، پزشک احتمالاً آزمایش‌هایی را برای بررسی وجود یک یا چند آنتی بادی غیرطبیعی تجویز می‌کند. اگر این آنتی بادی ها در خون شما یافت شوند، ممکن است به این معنی باشد که شما یک اختلال خود ایمنی دارید. بسته به یافته‌ها، ممکن است آزمایش‌های اضافی برای رد سایر شرایط مانند مشکلات تیروئید یا عدم تعادل هورمونی تجویز شود.
به هر حال اگر ریزش مو را تجربه می‌کنید، با یک پزشک صحبت کنید تا بیشتر بدانید و دریابید که چه گزینه های درمانی برای شما در دسترس است.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا