سفتریاکسون

آشنایی بیشتر و بهتر درباره ی داروی سفتریاکسون Ceftriaxone

سفتریاکسون Ceftriaxone دارویی است که به شکل آمپول می باشد و برای درمان بیماری های مربوط به عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو جزء دسته داروهای سفالوسپورین می باشد. مکانیزم اثر سفتریاکسون به این صورت می باشد که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. مصرف این دارو برای نوزادان نارس و نوزادان توصیه نمی شود. از این دارو برای درمان عفونت های اعضای دیگری از بدن همچون پوست، دستگاه ادرار، خون، استخوان و مفصل نیز استفاده می شود.

نحوه استفاده از سفتریاکسون Ceftriaxone

این دارو در طول روز ۱ الی ۲ بار از طریق تزریق وریدی یا عضلانی مصرف می شود و مصرف این دارو باید طبق دستور پزشک باشد. نوشیدن فراوان آب را حین استفاده از سفتریاکسون فراموش نکنید  مگر اینکه پزشک شما با این امر مخالف باشد. برای انکه این دارو بهترین تاثیر را روی شما داشته باشید بهتر است سفتریاکسون را در طول روز در یک ساعت معین استفاده کنید. از تجویز های خودسرانه بپرهیزید و حتی در صورت بهبودی مصرف دارو را قطع یا کم نکنید چرا که این کار باعث آسیب شما می شود و ممکن است عفونت مجددا بازگردد. در صورتی که با وجود مصرف این دارو وضعیت شما بهبود پیدا نکرد یا حتی بدتر شد حتما با پزشک خود صحبت کنید تا درمان های دیگری را برای شما در نظر بگیرد.  از تزریق  سفتریاکسون برای درمان بیماری هایی همچون عفونت منتقل شده از کنه که باعث ایجاد مشکل قلبی می شود، تب عود کننده، تب حصبه، عفونتی که باعث اسهال شدید می شود، عفونتی که باعث ایجاد مشکلات جدی در هضم می شود،عفونتی غشای قلب و دریچه ها استفاده می شود. ممکن است پزشک این دارو را برای درمان بیماری دیگری برای شما تجویز کند بنابراین از پزشک خود سوال کنید.

اثرات جانبی داروی سفتریاکسون Ceftriaxone

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او قضاوت کرده است که سود  سفتریاکسون برای شما بیشتر از عوارض آن می باشد و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

  • در محل تزریق این دارو ممکن است قرمزی و تورم رخ دهد در صورتی که این عوارض بهبود پیدا نکردند و بدتر شدن حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
  • علائمی همچون ، خستگی غیرمعمول ، حالت تهوع ، استفراغ ، علائم مشکلات کلیوی ، ادرار دردناک و مکرر ، درد کمر و پهلو ، تغییر رنگ ادرار ،زردی چشم و پوست ، حرکات غیرقابل کنترل ، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند گیجی) ، تشنج، کبودی و خونریزی، درد معده و شکم جز علائم عوارض جدی هستند و در صورت مشاهده سریعا به پزشک مراجعه کنید .
  • سفتریاکسون ممکن است باعث بیماری های روده ای شدید شود. در صورتی که اسهال شدید یا گرفتگی شکم گرفتید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت استفاده از سفتریاکسون به مدت طولانی ممکن است که دچار برفک دهانی شوید. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان ، تغییر ترششحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر در صورت استفاده از سفتریاکسون دچار پوستی کم رنگ یا خاکستری، ضربان قلب سریع، تنگی نفس شدید سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.
  • این دارو به ندرت واکنش آلرژیک ایجاد کند اما در صورت مشاهده هریک از این علایم مانند خارش و تورم (به خصوص صورت و زبان و گلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس ، سریعا به پزشک خود یا پزشکی دیگر مراجعه کنید.

موارد احتیاط

  • در صورتی که به این دارو حساسیت دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. حتی اگر به داروهایی مانند پنی سیلین یا غیره حساسیت دارید به پزشک خود بگویید.
  • اگر از بیماری های کیسه صفرا کلیوی، بیماری کبدی یا بیماری های معده و روده رنج میبرید یا در سابقه پزشکی خود ابتلا به این بیماری ها را دارید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.
  • سفتریاکسون کارایی واکسن تیفوئید را از بین می برد بنابراین در دوره ی درمانی این دارو واکنش های باکتریایی زنده را مصرف نکنید.
  • قبل از اینکه عمل جراحی انجام دهید تمام داروهای مصرفی خود را با پزشک جراح در میان بگذارید.
  • مصرف این دارو در طی دوران بارداری توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک برایتان تجویز کرده باشد.
  • مصرف این دارو در دوران شیردهی نیز توصیه نمی شود چرا که این دارو وارد شیر مادر می شود. بهتر است قبل از مصرف این دارو در این دوران با پزشک خود مشورت کنید تا هیچ آسیبی به خود و نوزادتان وارد نشود.

تداخلات دارویی سفتریاکسون Ceftriaxone

تداخلات دارویی باعث افزایش احتمال ابتلا به عوارض جانبی جدی است، چرا که احتمال تغییر عملکرد دارو را دارد. هیچگاه بدون تایید پزشک خود دوز دارو را تغییر ندهید و از افزایش ، کاهش یا توقف دارو جدا خودداری کنید. تداخلات این دارو موجب:

  • برخی از داروها وجود دارند که با سفتریاکسون تداخل اثر دارند و از جمله این داروها می توان به داروهای کلسیمی که از طریق وریدی تزریق می شوند، ریفامپین اشاره کرد.
  • احتمال اینکه این دارو بر روی آزمایشات (آزمایشات گلوکز ادرار) شما تاثیرگذار باشد، وجود دارد. بنابراین قبل از انجام آزمایش پزشک و کادر آزمایشگاه را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
  • در حالی که از سفتریاکسون استفاده می کنید باید آزمایشات مانند شمارش کامل خون ، آزمایش عملکرد کلیه را انجام دهید.

نحوه مصرف داروی فراموش شده

دارو را مطابق دستور پزشک و در زمان های تنظیم شده مصرف کنید و در صورتی که مصرف آن را فراموش کردید به پزشک خود اطلاع دهید تا برایتان یک برنامه جدید تنظیم کند. به هیچ عنوان برای جبران مقدار فراموش شده، مقدار مصرف بعدی را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری از سفتریاکسون

  • دارو را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک نگهداری کنید.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا