سرماخوردگی

سرماخوردگی چیست

سرماخوردگی عفونت دستگاه تنفسی است. یک عفونت بینی، سینوس، گلو و نای که به راحتی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود. مخصوصا در محل کار، از اعضای خانواده به یکدیگر و همچنین در مدرسه. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بیش از 200 نوع ویروس مختلف بهانه‌ای برای شروع سرماخوردگی می‌شوند.

این بیماری داروی مشخصی ندارد. اما تنها کافیست که استراحت کنید، متدهای درمانی که پزشک‌تان گفته دنبال کنید و همچنین رژیم غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید. سرماخوردگی عموما بعد از یک هفته تا 10 روز از بین می‌رود، اما اگر که بعد از این مدت هم خوب نشدید مجدد به پزشکتان مراجعه کنید.

این بیماری به عنوان یک عارضه شایع شناخته می‌شود. به این خاطر که در طول زندگی‌تان بیشتر از هر بیماری دیگری سرماخوردگی را تجربه می‌کنید. تا جایی که بزرگسالان در طول یکسال دو تا سه بار سرما می‌خورند و کودکان هم بیشتر از چهار بار درگیر این عفونت می‌شوند.

علائم سرماخوردگی را بشناسید

از شایع‌ترین علائم این بیماری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• بدن درد
  • سردرد شدید
  • پر شدن بینی
  • ترشحات بینی
  • خارش چشم‌ها
  • تب و لرز شدید
  • فشار سینوس‌ها
  • تورم غدد لنفاوی
  • عفونت گوش میانی
  • کاهش حس شنوایی
  • از دست دادن اشتها
  • ورم چشم‌ها و پلک‌ها
  • حس وزوز در گوش‌ها
  • حساسیت نسبت به نور
  • قرمز شدن قسمت سفیدی چشم‌ها
  • از دست دادن حس چشایی و بویایی
  • احساس سرگیجه یا زنگ زدن در گوش

رژیم غذایی برای سرماخوردگی

اکثر ما زمانی که سرماخوردگی را تجربه می‌کنیم هیچ تمایلی به خوردن غذا نداریم. اما فراموش نکنید که بدن ما در این دوران بیشتر از هر زمان دیگری به سوخت و انرژی برای ریکاوری و درمان خود نیاز دارد. قبل از اینکه به سراغ معرفی تعدادی میوه برای سرماخوردگی برویم اجازه دهید به یک نکته مهم اشاره کنیم.

مهم‌ترین چیزی که باید آن را چه در دوران سلامتی کامل چه در دوران سرماخوردگی رعایت کنید مصرف کافی آب است. کم آبی و دهیدراته شدن در دوران سرماخوردگی به سادگی رخ می‌دهد. در این دوران نه تنها شما آب کمتری مصرف می‌کنید بلکه مقدار زیادی از آن را به وسیله تعریق از دست می‌دهید. در نتیجه هیدراته بودن کمک می‌کند که بدن عملکرد طبیعی خودش را داشته باشد و همچنین گرفتگی‌های سینوسی و بینی هم از بین می‌رود.

چطور از سرماخوردگی پیشگیری کنید؟

در فصل‌هایی که سرماخوردگی شایع است دوری از این بیماری و گرفتار نشدن به آن کار چندان آسانی نیست. اما به هر حال شما می‌توانید با رعایت کردن برخی نکات احتمال ابتلا به آن را کاهش دهید:

• مرتب دست‌هایتان را بشویید، مخصوصا زمانی که از بیرون به خانه برمی‌گردید.
  • از افراد مریض دوری کنید. اگر هم که اعضای خانواده‌تان درگیر بیماری هستند از ماسک استفاده کنید یا دائما محیط را ضدعفونی کنید.
  • به رژیم غذایی‌تان مواد مفید و مغزی اضافه کنید و آنتی اکسیدان‌ها را فراموش نکنید.
  • اگر که بیرون از خانه هستید دست‌های آلوده‌تان را به چشم‌هایتان نزنید.