روش انجام آزمایش RF

 روش انجام آزمایش فاکتور روماتوئید (RF):

IgG غیرفعال شده با گرما متصل به لاتکس (آنتی ژن) با آنتی بادی های فاکتور روماتوئید (RF) در نمونه واکنش می دهد تا کمپلکس های آنتی ژن/آنتی بادی را تشکیل دهد که پس از آگلوتیناسیون اتفاق می افتد

بدین صورت که به نصب مساوی روی ورق آماده شرکتی درون کیت 50لاندا از محلول RF و 50لاندا از محلول پلاسما ریخته می شود. 5 دقیقه روی شیکر قرار دهید سپس خوانش نمایید.

آگلوتیناسیون مثبت

عدم آگلوتیناسیون منفی

در روش لوله ای میزان تیتر آنتی بادی فاکتور روماتوئیدی بیان می شود و در روش اسلایدی جواب به صورت کیفی فقط بیان می شود. به طور کلی روش اسلایدی بهتر می باشد ولی در صورتی که تیتر آنتی بادی درخون کم باشد ( کمتر از 1:20) روش اسلایدی مناسب نیست و باید به روش لوله ای انجام شود.

اگر تیتر آنتی بادی فرد بین1:20 و 1:40 باشد فرد مشکوک به روماتوئید است و در صورتی که میزان آن بالای 1:80 باشد جواب مثبت گزارش می شود و فرد به آرتریت روماتوئید مبتلا می باشد.

دربرخی موارد ممکن است که جواب تست به طورکاذب مثبت یا منفی شود.یعنی فرد مبتلا باشد و به طورکاذب جواب تست منفی شود یا فرد مبتلا نباشد و به طور کاذب جواب تست مثبت شود.

به طو مثال در ماههای اولیه بیماری میزان آنتی بادی بسیار کم است ودر سرم مشاهده نمی شود. یا در برخی بیماریها مانند بیماری آرتریت این فاکتورها وجود دارند که باعث تشخیص غلط بیماری می شوند. همچنین نگهداری نکردن درست تست و دادن حرارت زیاد هنگام انجام تست می تواند باعث ایجاد آگلوتیناسیون و جواب مثبت کاذب شود.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا