آزمایش Wright تشخیص بیماری تب مالت (Malta Fever)

آزمایش Wright چیست؟ 

افراد معمولا زمانی آزمایش Wright را انجام می‌دهند که تب شدید، ضعف و درد عضلانی را احساس کنند. این بیماری در تمام کشورهای دنیا رایج نیست و اکثرا در کشورهای اطراف دریای مدیترانه، اروپای شرقی و مناطق کارائیب شیوع دارد. پزشک در موارد زیر آزمایش رایت را تجویز می‌کند:

  • تشخیص قطعی بیماری
  • بررسی وضعیت بیمار 
  • پایش درمان بیمار  

در این آزمایش آنتی بادی های مهمی مانند IgA، IgM و IgG مورد بررسی قرار می‌گیرند، که در اواخر هفته دوم مرحله حاد بیماری در سرم ظاهر می‌شوند و در هفته سوم تا ششم مقدارشان به بیشترین حد ممکن می‌رسد. بدن هنگام مواجه با عامل بیماری‌زا مانند باکتری، آنتی بادی یا همان  پادتن‌ها را ترشح خواهد کرد. پزشک با بررسی سطح آنها می‌تواند وضعیت بیمار را بررسی کند.

اگر بیماری در فاز ابتدایی قرار داشته باشد و درمان مناسبی برای بهبودی صورت نگیرد، بیماری وارد مرحله دوم و مزمن خواهد شد. در این حالت تیتر آنتی بادی IgG مثبت است. 

در این مرحله معمولا IgG افزایش می‌یابد و از طرف دیگر IgM به کمترین حالت خود می‌رسد که در این صورت ممکن است با وجود انجام آزمایش رایت، نتیجه آن منفی شود و بیمار نیاز به انجام آزمایش کومبس رایت پیدا کند.

تفسیر آزمایش Wright چگونه است؟

تفسیر جواب آزمایش Wright بر عهده پزشک است. به‌طور کلی در تفسیر آزمایش رایت، تیتر کمتر از ۱.۸۰ منفی به حساب می‌آید و تیتر بالای ۱.۸۰ مثبت بوده و فرد مبتلا بیماری تب مالت است.

علاوه بر این، افزایش این مقدار بعد از گذشت چند روز دلیل قطعی ابتلای فرد به بیماری است و از طرف دیگر، ثابت ماندن مقدار تیتر مبنی بر بیمار بودن فرد نیست.

در صورت ادامه علائم ممکن است پزشک از شما بخواهد که آزمایش دیگری را ۱۰ روز تا ۲۰ روز بعد انجام دهید.

آلوده شدن با سایر باکتری‌ها نیز می‌تواند نتایج مثبت کاذب ایجاد کند. البته محدود طبیعی آزمایش ممکن است کمی ​​بین آزمایشگاه‌های مختلف متفاوت باشد. برخی از آزمایشگاه‌ها از روش‌های اندازه‌گیری متفاوتی استفاده می‌کنند یا نمونه‌های مختلفی را آزمایش می‌کنند که می‌تواند باعث اختلاف در میزان استاندارد شود. به همین دلیل برای تفسیر دقیق نتایج لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

میزان بالاتر از ۱.۸  در تفسیر آزمایش Wright Agglutination Test معمولا به این معنی است که شما با باکتری تب مالت یا یک باکتری نزدیک به آن در تماس بوده‌اید. با این حال، نتیجه مثبت لزوما به این معنی نیست که شما یک عفونت فعال دارید. ممکن است مثبت شدن آزمایش به دلیل ابتلای شما در گذشته به تب مالت باشد. به همین دلیل پزشک از شما می‌خواهد که بعد از چند هفته آزمایش را تکرار کنید تا افزایش میزان آزمایش را بررسی کند. افزایش میزان آن، به این معنی است که شما هم‌اکنون به عفونت فعال تب مالت دچار هستید.

انواع حیوانات می‌توانند به بیماری تب مالت مبتلا شوند، از جمله: بز، گوسفند، خوک، گاو، سگ.
انسان از طریق حیوانات آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود. این باکتری‌ها از طریق خوردن، تنفس، تماس با زخم باز انتقال می‌یابند.
به همین دلیل است که اگر زمان زیادی را در اطراف حیوانات بگذرانید، احتمال ابتلا به تب مالت در شما بیشتر است. این خطر به خصوص برای افرادی که با ادرار، خون یا بافت حیوانات در تماس هستند بسیار زیاد است. جفت حیوانات نیز ممکن است به باکتری بروسلا آلوده شود. اگر به یک حیوان کمک کنید تا به دنیا بیاید، ممکن است در معرض باکتری باشید. خوشبختانه، بروسلوز به ندرت از طریق تماس تصادفی با حیوانات خانگی منتقل می‌شود.

افرادی که محصولات حیوانی خام می‌خورند یا می‌نوشند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری تب مالت قرار دارند. شیر و پنیر غیر پاستوریزه و همچنین گوشت خام می‌توانند حامل باکتری بروسلا باشند.

تب مالت به ندرت از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود. با این حال، می‌تواند از طریق شیردهی یا تماس جنسی شیوع یابد. عفونت بدون تماس با خون یا بافت، نادر است.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا