آزمایش Widal

Widal در آزمایش خون چیست؟‌

امروزه انجام آزمایش ویدال در کشورهای پیشرفته رواج کمتری دارد و بیشتر در کشورهایی انجام می‌شود که بیماری حصبه بسیار همه گیر است و منابع محدود موجود در این مناطق، افراد را مجبور به استفاده از جایگزین‌های سریع‌تر و مقرون به صرفه‌ترمی‌کند.

این بیماری معمولا به همراه علائمی مانند تب شدید، خستگی، سردرد، شکم درد، اسهال، یبوست و کاهش وزن ظاهر می شود. دقت داشته باشید که تشخیص و درمان زود هنگام این بیماری بسیار مهم است؛ زیرا مشکلات پیچیده و جدی مانند خونریزی شدید می‌توانند در طول یک هفته شدیدتر شوند.

آنتی ژن‌های ویدال در آزمایش خون از اهمیت بالایی برخوردار هستند و معمولا تفسیر آزمایش آن بر اساس مقادیر آنتی ژن‌های آنها مشخص می‌شود.

به‌طور کلی باکتری ایجاد کننده این بیماری ۳ نوع آنتی ژن دارند که به شرح زیر هستند:

  • آنتی ژن H که پروتئینی است و آنتی کر (پروتئین‌هایی كه به طور خاص به آنتی ژن متصل می‌شوند) ضد آن از کلاس IgG بیشتر است.
  • آنتی ژن O که لیپوپلی ساکاریدی است و آنتی کر ضد آن از کلاس IgM بیشتر است. به همین دلیل بعد از درمان شدن بیماران حصبه با آنتی ژن O این بیماری در مدت زمان ۳ تا ۶ ماه منفی می‌شود، اما بیمارانی که مبتلا به حصبه با آنتی ژن H هستند بیماری حصبه آنها تا مدت زیادی باقی می‌ماند.
  • آنتی ژن سوم این باکتری، از گروه آنتی ژن‌های سطحی یا کپسولی است که در اطراف آنتی ژن O قرار دارد و با نام Vi یا K شناخته می‌شود. آنتی ژن Vi از جنس پلی ساکارید است و آنتی بادی ضد آن از کلاس IgM است که دیرتر از آنتی ژن‌هایO و H در خون ظاهر می‌شود و البته به‌سرعت هم از بین می‌رود.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا