آزمایش HAV

HAV در آزمایش خون

آزمایش HAV-IgM که در واقع روی نمونه خون ورید بازویی انجام می‌شود، میزان تیتر آنتی بادی‌های نوع M علیه آنتی ژن هپاتیت آ را اندازه‌گیری می‌کند. زمانی که IgG در سرم وجود داشته باشد، نشان می‌دهد که فرد قبلا به هپاتیت آ دچار بوده است و در حال حاضر دوران نقاهت را پشت سر می‌گذارد. حتی ناگفته نماند که در دنیا، نیمی از انسان‌ها در حالت عادی، این آنتی بادی را در بدن دارند.

از نام‌های دیگر این آزمایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• HAV IgM
  • HAV-Ab IgM
  • Hepatitis A IgM Ab
  • Anti-HAV, IgM
  • Anti-HAV IgM
  • HAVABM
  • HAVABS IgM
  • Acute Hepatitis HAV IgM
  • Hepatitis A Antibody

آزمایش هپاتیت نوع A

دلیل انجام آزمایش هپاتیت A تنها تشخیص ابتلا به این بیماری نیست. گاهی پزشکان به منظور سنجش اثربخشی واکسن هپاتیت A، انجام این آزمایش را توصیه می‌کنند.

از آن جایی که ویروس هپاتیت مستقیما روی کبد تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد التهاب و اختلال در عملکرد آن می‌شود، آزمایش هپاتیت A، میزان تیتر آنتی بادی علیه آنتی ژن هپاتیت آ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

باید در نظر داشته باشید که هپاتیت آ یک بیماری مسری است و انتقال آن از طریق خوراکی و روابط جنسی امکان‌پذیر خواهد بود.

تفسیر آزمایش HAV

برای تفسیر دقیق آزمایش HAV-IgM، نیاز به پزشک متخصص در این زمینه دارید. اما گاهی ممکن است نگران نتیجه آزمایش باشید و بخواهید کم و بیش از تفسیر آزمایش HAV-IgM سر در بیاورید. بنابراین لازم است بدانید که نتیجه آزمایش مورد نظر اگر منفی (Negative) بود، ویروس هپاتیت در بدن شما وجود ندارد و اگر مثبت (Positive) بود، باید درمان آغاز شود.

اگر به هپاتیت A مبتلا باشید، ویروس باعث التهاب در کبد می‌شود. برخی افراد، به ویژه بسیاری از کودکان، علائمی ندارند. از علائم شایع  این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• زردی (چشم و پوست زرد)
  • شکم درد
  • ادرار تیره
  • از دست دادن اشتها
  • معده درد
  • خارش
  • مدفوع رنگ پریده
  • درد مفصل

چه بیماری‌هایی در نتیجه آزمایش HAV-IgM تاثیرگذار هستند؟

در کنار عوامل محرک و بعضی از داروها که در نتیجه آزمایش HAV-IgM تاثیرگذار هستند، بیماری‌های پیش زمینه‌ای وجود دارند که فاکتور آزمایش هپاتیت A را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. در واقع وجود این بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است باعث مثبت شدن جواب آزمایش HAV-IgM شود.

چرا  آزمایش HAV تجویز می‌شود؟

تصور نکنید اگر به هپاتیت آ مبتلا شده باشید، حتما با علائم خاصی مواجه خواهید شد. افراد زیادی به این بیماری مبتلا هستند اما هیچ نشانه‌ایی از بیماری در آنها دیده نمی‌شود.

معمولا افراد کم سن و سال و کودکان در هنگام ابتلا به هپاتیت آ، علائم بسیار خفیفی از قبیل اسهال و استفراغ خواهند داشت. این جا است که پزشک به هپاتیت آ مشکوک می‌شود و آزمایش مورد نظر را تجویز می‌کند.

اما در حالت کلی، افرادی که مدام شاهد علائم زیر هستند باید نزد پزشک بروند و آزمایش هپاتیت آ را انجام دهند:

• تب طولانی مدت
  • خستگی مداوم