آزمایش Estradiol

امروزه ناباروری در زنان تبدیل به یک معضل شده است. گرچه گفته می‌شود دنیای امروز پایان ناباروری است، اما هنوز زنانی هستند که به دلایل مختلف نمی‌توانند مادر شدن را تجربه کنند. اختلالات هورمونی یکی از دلایل شایع ناباروری در زنان است.استرادیول یکی از هورمون‌هایی است که می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم با مفهوم Estradiol، آزمایش Estradiol، چرایی تجویز، شرایط و تفسیر آن آشنا شویم.

Estradiol در آزمایش خون چیست؟

تخمدان خانم‌ها چهار نوع استروژن تولید می‌کند که استرادیول یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. البته تولید این هورمون در بدن خانم‌ها تنها توسط تخمدان انجام نمی‌شود، بلکه در غدد فوق کلیه، جفت جنین و بافت‌های گوناگون دیگر نیز انجام خواهد شد.

مقداری از این هورمون در بیضه آقایان که محل تولید هورمون‌های مختلف است، تولید می‌شود. در حالت کلی می‌توان گفت که این هورمون در بدن خانم‌ها و آقایان با سلامت و قدرت باروری آن‌ها رابطه مستقیم دارد. افزایش یا کاهش مقدار آن از حد نرمال می‌تواند نوعی خطر به حساب آید.

برای بررسی و اندازه‌گیری مقدار هورمون Estradiol در بدن خانم‌ها، نیاز به یک آزمایش خون ساده خواهد بود. البته جدای مبحث سلامت باروری و جنسی در خانم‌ها، این آزمایش گاهی توسط پزشک برای کودکان نیز تجویز می‌شود. این آزمایش نام‌های گوناگونی دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها E2 و آزمایش هورمونی زنانه است. 

خانواده‌هایی که در خصوص بلوغ زودرس فرزندان خود نگران هستند، انجام آزمایش Estradiol به آنها توصیه می‌شود.

بیماری‌های که نتیجه آزمایش Estradiol را تحت تاثیر قرار می دهند. 

به غیر از داروهای هورمونی و ضد بارداری که نتیجه آزمایش Estradiol را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، یک سری بیماری‌های پیش زمینه‌ای هستند که تاثیر آن‌ها بر نتیجه آزمایش غیرقابل انکار خواهد بود.

بنابراین لازم است بدانید که در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای زیر، نتیجه آزمایش Estradiol بالاتر از حد نرمال خواهد بود:

  • کم کاری غدد جنسی 
  • الیگو آمنوره. فقدان قاعدگی 
  • بزرگ شدن پستان در مردان

زمانی که به بیماری‌هایی از قبیل تخمدان پلی کیستیک دچار باشید، مقدار Estradiol در آزمایش خون مقداری کمتر از نرمال را نشان خواهد داد.

You cannot copy content of this page

پیمایش به بالا